21/4

23:11  Har precis kollat klar på desperate houswives som följdes av säsongs premiär av Hells kitchen :)
Dagen har gått redigt snabbt, har bara haft en "riktig" lektion idag, kollade på bio med svenskan sen var det design som gällde. Så nu är mitt "kreativt smycke" inlämnat och alla papper till, skönt!

Har även rättat till några siffror på vår årsredovisning och skrivit ut den i färg, så imorgon ska vi binda ihop den och lämna in den som den slutgiltiga, najs!

En annan sak idag, satt och läste aftonbladet (som jag gör några gånger varje dag) och kom in på en artikel om fotproblem. Blev genast intresserad. Om ni inte visste det så har jag "Hallux valgus" som det så fint heter. Då jag har problem med mina stortår och lite så. Jag har haft detta "problemet" nästan hela livet så jag har besökt många doktorer och ortopeder. Sist var innan jag fyllde 18, jag var på kärnanklininken och fotade mina fötter, sen skulle jag komma tillbaka när jag fyllt 18, då de trodde attd et var då mina fötter hade växt färdigt (fast jag har jaft samma skostorlek i säkert 5 år). Ialf, så har jag varit otroligt dålig på att ta tag i det och kontakta dom. Men efter att jag fått större problem, bland annat med mina vanliga skor (kan nästan bara gå i sneakers) och mina grillor så kännde jag att det var dags och fixa det. Sen så ville läkarna på mönstringen också att jag skulle få det opererat för att inte ha problem men kängor i lumpen. Så nu när hockeysäsongen är över tar jag äntligen tag i det. Jag ringer imorgon och bokar tid så får vi höra vad dom säger.  Men nu ska jag fanimig ha den där jävla operationen, pallar inte att de nekar mig igen. Läste om hur ingreppet skulle gå till och blev genast nervös, ringde upp oskar och berättade det, han blev ju mindre glad när jag med inlevelse berättade detaljerat allt. så tänkte dela med mig här om vad som står på deras (kärnanortopedens) hemsida:


Operation av Hallux valgus
Hallux valgus är ett tillstånd som kännetecknas av att stortån blir sned och att det växer ut en knöl på insidan av stortån.


Detta tillstånd är mycket vanligt och förekommer framförallt hos kvinnor, Orsaken får anses vara hereditärt (ärftligt) men skovalet är av stor betydelse. Behandlingen är kirurgiskt ingrepp när patienterna lider och har ont.


Operationen här på Kärnanortopeden utförs i lokalbedövning och patienten är helt vaken. Jag mejslar av den utstående lilla knölen och sågar därefter en konstgjord fraktur för att räta upp stortån. Patienten får sedan en gipsskena ha under tre veckors tid.


Patienten får sedan i efterbehandlingen belasta omgående i en speciell behandlingssko. Vi tar stygnen efter 3 veckor och man kan då använda en större och bekväm sko.



- usch, det kommer göra ont. Men om jag slipper smärtan när det har läkt så kommer det vara värt varenda liten sekund.
Tänkte krypa till kojjs nu.

ciao

Kommentarer
Postat av: emma

min mamma har opererat sin sån hallux valgus, hon sa att man inte känner något under operationen, eftersom man har bedövning.. men man hör ju när de sågar och det kan va lite obehagligt.. men då kan man ju ha musik med sig :p

Det kommer gå bra :)

2009-04-21 @ 23:43:31
URL: http://emmalina.blogg.se/
Postat av: Mellie

Usch.. Jag håller tummisarna för dig när det händer.. Ryser i hela kroppen =/ Men det kommer gå skitbra.!! För vi vet alla att det nästan inte finns så mycket som skrämmer dig på riktigt ;)

2009-04-22 @ 10:06:09
URL: http://icomeundone.blogg.se/
Postat av: Bea

Hoppas du haft en bra dag idag :D

2009-04-22 @ 23:50:28
URL: http://beatricebrorsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Godmorgon sunshine, allt bra? :)



Kram,

Linnéa

2009-04-23 @ 06:59:43
URL: http://twistandshine.blogg.se/
Postat av: Isabella

Fin blogg!!(;

2009-04-23 @ 13:00:30
URL: http://bellaahhs.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Okej <3 Med mig är det bra :) Vad gör du då?



Kram,

Linnéa

2009-04-23 @ 16:25:24
URL: http://twistandshine.blogg.se/
Postat av: jaqueline

Oj när blir operationen då? .. läskigt

2009-04-23 @ 17:06:08
URL: http://jaqlins.blogg.se/
Postat av: Anonym

DH är så bra!

2009-04-23 @ 20:49:24
URL: http://sweetlifestyle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0